söndag 14 april 2013

Farmors rara bröd.

Farmor har ett brödrecept som hon har bakat efter i femtiotre år. Eller är det femtiofyra? Det är Farmors rara bröd, helt enkelt. Och äntligen har jag bakat efter det! Det tog bara tio år från det att jag fick receptet till att jag satte degen. Erhm.

Jag är nere i surdegsträsket igen, så jag ändrade fördegen till en surdeg. Dagen efter slängde jag i rågsikt, vatten, salt och lite jäst. Efter ett par timmar hade den blivit stor och fin:


Efter det bakade jag ut åtta små rara bröd - det heter ju Farmors rara bröd, remember? - och lade ut dem på en panna. Nej, bröden väger inte lika mycket. Och inte blev de formade likadant heller. Men vad tusan, så är det när man får feeling!


Man får olja mellan bröden, för efter nån timme så har de blivit Hulken allihop. Ligger och trängs i pannan och hojtar:

 - Baka oss!


Sen blir det såhär trevligt i pannan:


Sådärja! Lite knasiga och frasiga, åtta små rara bröd. Det ena är inte det andra likt, men det bjussar jag på.


Tips: om man är jättejättesugen på att äta brödet och man börjar skära upp (läs: massakrera) det direkt när det kommit ut ur ugnen så är det bra att man håller i brödet med hjälp av en kökshandduk. För lustigt nog så är saker man tar ur en tvåhundragradig ugn faktiskt ruskigt varma. Knasigt va! Kunde man ju aldrig lista ut. Aj.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad mumsiga de ser ut. Det är tur du har jobbat på ett bageri o. vet att man kan ändra brödet som man vill. :-)

mads sa...

Hej!

Ja, takterna sitter i fortfarande, skönt! :)