onsdag 2 oktober 2013

De lettiska vantarna är färdiga!

För två och ett halvt år sedan så började jag sticka på ett par lettiska vantar. Jag var fiffig och stickade på båda vantarna samtidigt, och såhär i efterhand var det väldigt smart. Annars hade jag aldrig kommit till den punkten då jag kan säga: 

Hurra! De lettiska vantarna är färdiga!


Vantarna är stickade på 2 mm strumpstickor och det grå och svarta garnet är tvåtrådigt Kilafors svenskullgarn. Det fina röda är tvåtrådigt ullgarn från Yllet. Sånt jag hade hemma helt enkelt.


Själva mönstret är hämtat från Latvian mittens av Lizbeth Upitis. Vilken härlig bok! Man blir så glad och inspirerad av mönsterrikedomen. Och eftersom det är så roligt att sticka flätor så fick jag ju slänga in det också.



De här vantarna har legat halvfärdiga i gömmorna, jag fick sticka om nästan en hel vante när den blev alldeles för trång (men nu passar båda!), och det tog nästan lika lång tid att sticka tummarna som det tog att sticka själva vanten (tummar är till synes enkla men ack så tråkiga att sticka).

Men nu! Nu är de baske mig färdiga, så nu kommer jag verkligen inte frysa om nävarna i vinter. Hurra!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Vad fina de blev!! Du skall vara stolt över dem! Du är jätte duktig!!!/ Mor

mads sa...

Tack! Ja det tog lång tid men de blev bra till slut. Kul!