torsdag 29 januari 2015

Gula koftan är färdig!

Hurra för vintern, och hurra för att den gula koftan är färdig! Och inte nog med det, den har en hel massa knappar som man kan sitta och pilla på:


Den sitter som en smäck, mycket för att jag panikstickade nu mot slutet när jag insåg att det fanns risk för att hon skulle hinna växa ur den innan jag ens gjort färdigt den. Jag hann, puh!


Mönstret på barnkoftan heter Barnkofta (alltså jag älskar såna tydliga namn!) och kommer från Karin Kahnlunds bok Sticka efter Svenska mönsterkul att sticka och lätt att fatta. Garnet är solgult Visjögarn, det gråa är Rauma finull och det rosa och gröna är spelsaulammull. Smaka på ordet: spelsaulammull.


Jag gjorde lite ändringar från originalmönstret: jag breddade kontrastränderna lite, ändrade mönsterbården till vantmönstret som jag har stickat här och här, och så stickade jag alltihop på rundsticka och klippte upp den mitt fram. Min första steek! Wohoo!


Och bara för att det är roligt så stickade jag in tösabitens initial i bården mitt bak. Fint som snus!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du är makalös, till att sticka jämt och fint. Du kunde ställa upp på vilken sticktävling som helst. Jag kan inte sticka så jämt och fint. Kram Mor

mads sa...

Tack! Joho, det kan du visst för det har jag sett :)

josefine sa...

En så vansinnigt fin kofta!

mads sa...

Tack, vad snällt sagt! Jag blev himla nöjd, tjoho!