onsdag 2 mars 2011

Gittan Kofot, Mette-Marit, Lotta och jag.

Var på Myrorna i Skärholmen med Astrid. Himla trevligt! Man hittar så roliga böcker på loppisar. Böcker som man inte trodde fanns. Och titlar som är helt fantastiska. Eller vad sägs om den hårdkokta Gittan Kofot?

Eller den tydliga men något spretiga titeln Måla korgar, halsband, ägg.


Man blir ju nyfiken på vad man mer kan måla på. Gökur? Vigselringar? Leverpastejmackor?

Astrid köpte Fru Björks öden och äventyr som kassettbok. Hon öppnade den för att kolla om alla kassettband fanns med.
I Fru Björk fanns ett vykort med motiv från Djungelboken. En Lisa hade skrivit till Hanna och tackat för lånet. Hon den där Lisa verkar vara en rolig prick.
Det blev några böcker till mina tomma (ha!) bokhyllor. Jag har precis börjat samla på Lotta-böcker, har bara fyra stycken hittills. Det blev Arma Lotta. Ska nog gå med i Ester Ringnér-Lundgren-sällskapet. Men då måste jag nog ha några fler titlar.
Och så en Sivar Ahlrud: Smugglarmysteriet. Jag och big samlar på Tvillingdetektiverna tillsammans och jag är ganska jättesäker på att vi redan har den här. Men den är ju så snygg! Klart jag var tvungen att köpa den. Är helt kär i de där Ola Ericson-omslagen.
Det blev inte bara ungdomsböcker. Jag var en arier av Tony Samuelsson utspelar sig på 70-talet i ett Sverige där Hitler har vunnit kriget och världen ser inte riktigt ut som vi är vana. Eftersom jag gillade dystopin Fatherland av Robert Harris (typ samma idé, fast i Berlin istället för Stockholm) så slog jag till.
Samuelssons bok är kanske inte den vackraste skrivna boken. Inget blommigt språk, mer rakt på. Jag gillade den. Ruggig, otäck och totalitär. Den fick den mig att tänka på filmen De andras liv. Lite samma dysterhet.


Och så sist men inte minst! En bok som kommer med löften om solsken och sång:
Mette-Marit på minkfarmen!

Underbar titel, och vilket omslag! Som sommaren tryckt i fyrfärg. Oj vad glad hon är över att vara på minkfarmen. Hon tar verkligen i från tårna med det där leendet.

Minkfarmar är nog det bästa hon vet.

Inga kommentarer: