tisdag 15 mars 2011

Surdegsbröd.

För att vara gammal bagare så bakar jag väldigt sällan hemma. Det är liksom inte samma sak när man inte har en schysst degblandare eller ett finfint jässkåp. Men vad tusan. Jag har ju faktiskt det viktigaste: en ugn.

Hittade ett recept på surdegsbröd i Allers. I onsdags rörde jag ihop råsurdegen och i söndags kväll påbörjade jag själva brödet.

Och i måndags morse såg surdegen ut såhär:
Notera att det är vetemjöl i O'boy-burken. Ville bara klargöra där. Tack.


På måndagkvällen - efter att ha kalljäst i kylen under dagen - gräddade jag brödet. Blev ganska snitsigt om jag får säga det själv.

Och brödet blev faktiskt gott. Ett gott fint bröd. Kanske ska jag ha lite mer salt i nästa gång. Eller så låter jag det vara som det är. Man kan ju ha stark ost istället.

Nedan syns min standardfrukost:

- Kaffe
- Tjockyoghurt med honung
- Två mackor med ost

Surdegssammanfattning:
Det var roligt att baka igen, och brödet blev gott. Men jisses vilken framförhållning man måste ha! Att man måste veta två dagar i förväg om brödet ska ta slut. Eller så gör man en jättesats och fryser in.

Antar att jag får sköta om den där livsformen i glasburken nu, så att jag slipper göra ny råsurdeg hela tiden.

Inga kommentarer: