tisdag 16 augusti 2011

Filmnördens paradis.

Jag gillar film på samma grunder som jag gillar böcker. Urskillningslöst. Allt från svåra polska filmer och känsliga dramer i gråa miljöer till högljudda superhjältefilmer och kitschiga musikaler. Och framförallt tycker jag om science fiction-filmer från 50-talet. I love it!

Därför blir det ju en hel del filmer. Och bor man med en ännu större filmnörd så svämmar till slut skåpen över av alla plastfodral och videokassetter. Den enda väggen som kunde möjligen utnyttjas till förvaring är bara femton centimeter från dörröppningen. Då är det skönt att man hittar den perfekta lösningen: hyllan Lerberg.

Vi hade satt upp tolv hyllor redan förra året, men det behövdes tre till för att få plats med hushållets alla filmer.

- Jag tar det sen, tänkte jag och lade de nyinköpta filmerna i en låda. Nehej, nu är det dags! Fram med borren och plugg och skruv och såg och helt plötsligt är hyllorna uppe.

Det blev ganska fint, faktiskt.

LänkAllt sorterat i bokstavsordning så att man lätt hittar vad man söker. Det kluriga är att sortera in boxarna, men man fick köra på känsla. Ray Harryhausen fick stå på H, fastän allt annat står på första bokstaven.

Intresseklubben antecknar. Nu går jag och ser lite film. Tjipp!

Inga kommentarer: