söndag 21 augusti 2011

Mer av näver.

Idag var det bokbord - världens längsta tydligen - i stan. Eftersom jag inte får nog av böcker på arbetstid så begav jag mig dit både före och efter jobbet.

Det var grymt mycket böcker. För att något sånär hinna titta i alla lådor så koncentrerade jag mig på slöjdböckerna. Jag hittade flera om vävnad men eftersom jag redan har ett par styckna vävböcker (men ingen vävstol) så skippade jag dem. Istället blev det de här tre godingarna som fick åka hem i korvväskan.


Jag köpte klassikern Sju sorters kakor, tryckår 1951. Visserligen har jag redan en sjuttiotals- och en nollnolltalsversion, men jag saknade de där efterkrigstidsrecepten där mjölet mäts i kaffekoppar och man kan baka Treväpplingar, Gelétårta och Biskvier av trasiga småkakor.




Spinning - alltså garn, inte cyklar - har blivit det nya svarta bland sticknördarna på nätet. Klart man blir nyfiken och kanske tillochmed köper en liten bok, nämligen Karda, spinna, färga: En bok om ull och lin av Elisabeth Hoppe och Ragnar Edberg. Man kan kalla det för en kraschkurs i allmän fiberbearbetning. Kanske lite tunn för superinvigda, men kul att läsa för en som är vetgirig. Vilket för övrigt är mitt mellannamn.

Och slutligen köpte jag den finfina boken Mer av näver av Eva Nilsson och Agda Hedman. Vilken inspirationskälla! Inte nog med att jag vill göra en massa grejer i näver, jag vill dessutom prova att göra det i andra material. Vore koolt att göra en liten väska i plastremsor. Lite tveksam ställer jag mig till de flätade näverskorna, men man skulle onekligen sticka ut en smula på krogen.


En trevlig dag i bokens tecken, precis som jag gillar det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lilla gumman!

Du får titta i mors gömmer, jag hade den boken. och många fler.....

Mor

mads sa...

Ser man på! Det var kanske därför jag tyckte att den såg så trevlig ut.