lördag 10 september 2011

Hårdkokt.

Air condition är kanske inte så vanligt här. Då blir man ju riktigt glad när man ser en gammal ångmaskin. Förlåt, luftrenare menar jag ju.


På dörren finns en skylt som får mig att tänka på Mickey Spillane och hårdkokta Manhattan-deckare. Sånt gillar jag.

Mickey Spillanes hjälte Mike Hammer är så rå och cynisk och har så kass syn på mänskligheten. Alla är avskum eller råttor. Kvinnorna är mestadels beräknande och kalla. Utom hans trogna Velda, dårå. Och Mike Hammer själv är kanske ingen man bjuder hem på middag. Man bara håller sig undan.

Åh vad jag älskar det!

Och nu vet jag att du bara längtar på att få läsa de sista raderna i I, the jury av Mickey Spillane. Åkej då. Här kommer det:


- How c-could you? she gasped.

I only had a moment before I was talking to a corpse, but I got it in.

- It was easy, I said.



Mickey Spillane alltså. Här snackar vi om en hård snubbe. Om jag bara kunde skriva hälften så hårdkokt så skulle min lycka vara gjord.

Inga kommentarer: