lördag 20 oktober 2012

Laprika paprika.

Det där med gröna fingrar har inte varit min grej. Mina krukväxter har lidit i det tysta tills jag en dag upptäckte dem på nytt och inser att de är bruna, fula, torra och förmodligen stendöda.

Men vad tusan, man ska utmana sig själv. Så jag köpte en liten paprikaplanta i våras, i nån slags vision om att jag skulle bli självförsörjande på paprikafronten. Nåväl, en dag så hade något grönt och kikärteliknande ploppat fram ur min lilla växt:


 - Vilken grej! tänkte jag och fortsatte med mitt magiska växtknep (hett tips: det har med en vattenkanna att göra) och efter några veckor såg det ut såhär i fönstret:


Japp, inte bara en utan två små paprikor! Jag har alltså inte bara lyckats hålla liv i en paprikaplanta utan även fått den att bära frukt. Zombieapokalypsen, here I come! Jag är redo för alla möjliga katastroffilmsscenarion nu, för i mikroklimatet som heter "vardagsrumsfönstret" frodas växtligheten.

För att mitt huvud inte ska börja svälla av självgodhet så följer en liten jämförelsebild där man ser hur stora paprikorna är när de ligger i min hand:


Åkej då, kanske en liten bit kvar tills jag är självförsörjande, men som fyllning till två små tacobåtar borde de räcka. Med mycket guacamole till.

Inga kommentarer: