torsdag 30 oktober 2014

Garnfeber i Älvsjö.

I helgen var jag på Syfestivalen i Älvsjö. Hurra vad trevligt! Jag hängde på låset redan på fredagsmorgonen, tillsammans med ungefär tre miljoner andra slöjdintresserade människor. När dörrarna öppnades så sprang jag väl inte direkt, men man kan säga att jag gick väldigt snabbt och målmedvetet och kanske tacklade en och annan tant på vägen. Sorry, tanten!

Jag hade nämligen bestämt mig för att direkt besöka Magasin Duetts monter för att klämma på deras garn Supersoft som jag har hört så mycket gott om. Och titta, jag var först! Inte ett endaste nystan hade rubbats ur sina (färg-)cirklar.


 Alltså, den där bilden är en lisa för själen. Trevligt garn i vackra färger och allt är prydligt sorterat. Fint som snus!

Garnet var uppstickat i flera plagg, bland annat i form av en Pebble cliff som hängde och såg mysig ut. Man blev ju lite sugen faktiskt. Notera folkmängden i bakgrunden - poppis monter!


Magasin Duett var inte enda trevliga montern på mässan, det fanns hur mycket som helst att titta på. Det var ingen brist på roliga garner:


Vid de roliga trikåtygerna blev det långa köer, inte konstigt när det är så fina grejer:


Och kolla vilket fint bokbord Sätergläntan hade! Nämen titta, Latvieša Cimdi ligger där och lockar. Vad roligt! Då kan fler vantnördar få finfin inspiration:


De hade även en rolig mobil med lite yllebroderier. Kanske något för alla nåldynor som ligger hemma och skräpar?


Och i en annan del av mässan hängde de här praktfulla täckena:


Och så såg jag en snygg skylt som inte alls hade med slöjd att göra:


Jaha, men vad köpte jag då? Jomen garn förstås! Passade på att köpa lite tvåtrådigt garn från Snaeldan:


Det kan nog bli ett par vantar av det framöver. Eller början till en tröja. Eller nåt glatt turkost. Och det var inte det enda jag köpte på mässan. Jag passade nämligen på att köpa lite Supersoft också, närmare bestämt sex snygga nystan i glada färger:


Och vad ska det bli av det här tänker du? Tja, nåt färgglatt lär det bli. Och mönstrat. Nu vill jag nog mest sticka en Bullens pilsnerkorvburk i ull. Det vore unikt.

Inga kommentarer: