måndag 13 juni 2011

Durspelet.

Vad kan det finnas i den här gamla domuspåsen?
Hmm... nåt randigt? Ett bolstervar i trä kanske?
Det är ett durspel! Ett enradigt Novität Accordeon från förra sekelskiftet. Det vackraste spelet jag har sett.
Det finns små rosor runt hela spelet. Och båtar och fyrtorn. Sånt som man kanske drömmer om när man sitter på sin kammare och plinkar fram en liten vals.

Här är knapparna på melodisidan. Spelet har stått och samlat damm i trettio år så det behöver en genomgång. Lite kärvande knappar och en lös ventil och annat smått och gott.

Jag ska försöka att inte vänta sex år innan jag lär mig spela på det. För det var så länge jag hade det andra dragspelet i min ägo innan jag började fippla med det. Och det är ganska lång startsträcka, om jag får säga det själv.
Och här är det i hela sin prakt: mitt lilla enradiga durspel. Jag ska fixa till det och sen ska jag lära mig spela på det. Hurra!
En liten polska kanske? Eller en hambo? För just nu är den enda låten jag kan Kon sover.

Inga kommentarer: